بسمه تعالی

سئو و بهینه سازی وب سایت درموتورهای جستجوگر-راهنمای مقدماتی گوگل- قسمت2




مقاله راهنمای مقدماتی گوگل- سئو و بهینه سازی وب سایت درموتورهای جستجوگر-راهنمای مقدماتی گوگل ادامه دارد.

google

Search Engine Optimization - Starter Guide




گـــــــوگـــــــل



سئو و بهینه سازی وب سایت ها در موتورهای جستجوگر- راهنمای مقدماتی گوگل




به راهنماي مقدماتي سئو و بهينه سازي موتور جستجوي گوگل خوش آمدید.
ابتدا اين مقاله براي كمك به تيم گوگل نوشته شد اما، بعدا به اين نتيجه رسيديم كه براي آن دسته از وب مسترهايي كه آشنايي چنداني با سئو و بهينه سازي و افزايش ترافيك وب سايت ندارند، نيز مفيد است. البته انتظار نداشته باشيد كه اين مقاله اسرار ارتقاي ناگهاني رتبه ي سايت تان را در نتايج جستجو فاش كند. اما به شما اطمينان مي دهيم پيروي از روش هاي عنوان شده در اين مقاله راه را براي موتورهاي جستجو در يافتن، ايندكس كردن و افزايش رتبه وب سايت شما بسيار آسانتر مي كند.
بهينه سازي براي موتورهاي جستجو در اصل به معني ايجاد تغييرات كوچكي در سايت شما است. شايد اين تغييرات كوچك به تنهايي چندان به چشم نيايند اما مجموع آنها، تاثير چشمگيري در رتبه سايت شما در موتورهاي جستجو خواهد داشت. بي شك، شما با بسياري از سرفصل هاي اين تغييرات آشنايي داريد. زيرا جزيي از دانستنيهاي ضروري براي داشتن هر وب سايتي هستند. در اين مقاله تلاش مي شود هر آن چه را نمي دانيد، بياموزيد.
تمركز فعاليت خود را روي آن چه كاربران مي خواهند، قرار دهيد. زيرا در موتورهاي جستجو، كاربران به دنبال شما هستند. در واقع سئو و بهينه سازي سايت براي موتورهاي جستجو نشان دادن سريع تر وب سايت شما در جستجوها است. فراموش نكنيد تلاش اصلي خود را روي نياز كاربر قرار دهيد.
ما در اين مقاله وب سايتي را به عنوان نمونه، مثال ميزنيم. ممكن است محتواي وب سايت شما با وب سايت مثال ما متفاوت باشد اما سرفصل هاي آموزشي براي تمامي سايت ها با هر گونه محتوايي كاربرد دارند.
اميدواريم اين مقاله بتواند به شما ايده هاي نويني در مورد بهبود رتبه ي وب سايت تان بدهد.
این مقاله بصورت تخصصی توسط تیم فنی گروه وب سایت وان ترجمه و تفسیر شده است.


فهرست مطالب:

پایه و اساس سئو و بهینه سازی وب سایت


ايجاد دقيق و منحصر به فرد عنوان صفحات


استفاده از متاتگ description


بهبود دادن ساختار سايت


بهبود دادن ساختار URL


آسان سازي وبگردی سايت


سئو و بهينه سازی محتوا


ارائه سرويس و محتواي با كيفيت


نوشتن بهتر لينك ها


سئو و بهينه سازي تصاوير وب سايت


استفاده مناسب از تگ های هدر


کار کردن با Crawler


استفاده موثر از robots.txt


آشنايي با rel="nofollow" براي لينكها در وب سايت


سئو و بهینه سازی در تلفن هاي همراه


معرفی کردن وب سايتهاي مخصوص موبايل به گوگل


راهنمايي كردن كاربران تلفن همراه به طور دقيق


آنالیز کردن و ارتقا دادن وب سایت


ارتقاي سايتتان با روشهاي درست


استفاده از ابزارهاي رايگان وب مسترها



- URL ها در نتايج جستجو نمايش داده مي شوند
به ياد داشته باشيد URL در نتايج جستجو در پايين عنوان و توضيحات سايت قرار مي گيرد و در صورت مشابه بودن كلمه جستجو شده با كلمات URL آنها تير هتر نمايش داده خواهند شد ،به عنوان مثال كاربري عبارت BASEBALL CARDS را جستجو كرده است. سايت ما در نتيجه نمايش داده مي شود و URL به صورت زير نمايش داده مي شود.


-یک کاربر عبارت baseball cards رو جستجوکرده، همانطور که مشاهده می کنید صفحه اصلی وب سایت به همراه آدرس url صفحه برایش نمایش داده شده است.
گوگل توانايي شناسايي انواع URL ها را دارد حتي اگر بسيار پيچيده باشند. اما اگر URL ساده تري انتخاب كنيد هم به كاربران و هم به موتورهاي جستجو كمك خواهيد كرد. تعدادي از وب مسترها مي خواهند با تغيير دادن URL هاي دايناميك به استاتيك به اين هدف دست يابند، اما عموما انجام نادرست اين كار باعث به وجود آمدن مشكلاتي در وب سايت شان ميشود.

لغت نامه:
Crawl:
یک پیدا کننده نرم افزاری وب سایت ها که به آن ربات هم می گویید که محتوای صفحات وب سایت هارا ایندکس می کند.
301 redirect:
یک کد خطای اچ تی ام ال است، و کارش این است که وقتی کاربران وارد یک آدرسی از وب سایت میشوند به صورت اتومانیک به یک url دیگر منتقل می شوند.
Subdomain:
یک نوع زیر دامنه از دامین اصلی می باشد که برای خودش به صورت مستقل مثل یک وب سایت عمل می کند.
Root directory:
بالاترین مسیری که در آدرس دهی وب سایت قرار دارد می گویند. معمولا آنرا به نام روت می شناسند.

بهترین راهکار
یادداشت: url اي را انتخاب كنيد كه يافتن و درك آن براي كاربر و موتور جستجو ساده باشد.
- از كلمات در URL ها استفاده كنيد
استفاده از كلمات مناسب و متناسب با محتواي سايت در url براي راهنمايي هر چه بيشتر كاربر بسيار مفيد است. در واقع كلمات بهتر و بيشتر در ذهن كاربر باقي مي مانند.
بپرهیزید از:
1. استفاده از پارامترها و عبارات طولاني در urlها
٢. انتخاب اسامي بسيار كلي مانند page1.html
3. استفاده بيش از اندازه از چند كلمه مانند: baseball-cards-baseball-cards-baseballcards.htm

- ايجاد ساختاري ساده و فهرست شده
استفاده از ساختاري دسته بندي شده، به شما در ساماندهي اطلاعات كمك شاياني مي كند و هم چنين به كاربر اجازه م يدهد مطلب مورد نظرخود را در سايت شما بهتر و سري عتر پيدا كند.
بپرهيزيد از ...
استفاده ي بيش از حد از زير مجموع هها مانند:
…/dir1/dir2/dir3/dir4/dir5/page1.html
استفاده از نام هايي كه هيچ ارتباطي با محتواي سايت ندارند.

- استفاده تنها از يك نسخه url براي دسترسي به اطلاعات
داشتن چندين url متفاوت باعث مي شود كاربرها در لينك كردن شما از url اي متفاوتي استفاده كنند و به صفحات متفاوتي وارد شوند.
اگرمتوجه شديد كه كاربران از طريق url هاي متفاوت به مطلب مشابه دسترسي پيدا مي كنند راه حل مشكل اين است كه از 301 ريدايركت براي آدر سهايي كه علاق هاي به استفاده از آن نداريد استفاده كنيد.
بپرهيزيد از ...
داشتن زير مجموعه ها و مجموع هي اصلي كه همگي به مطلب مشابه وارد مي شوند مانند:
Domain.com/page.htm و sub.domain.com/page.htm
استفاده از حروف يزرگ در url اكثر كاربران url هايي با حروف كوچك را بهتر به ياد ميسپارند

بهبود دادن ساختار سايت


آسان سازي وبگردی سايت


- آسان تر كردن navigation يا گشت و گذار در وب سايت
Navigation يا هدايت كردن كاربران به طرز درست آن، به كاربر در يافتن مطلب مورد نظر خود كمك مي كند. هم چنين اين عملكرد به موتور جستجو كمك مي كند تا اهميت يك مطلب توسط وب مستر را بهتر تشخيص دهد.


Navigation خود را كاربردي كنيد
تمامي سايت ها صفحه اي به نام ريشه يا root دارند كه بيشترين ترافيك در سايت را داراست. در نتيجه شما بايد به اين فكر كنيد كه چگونه بازديد كننده از سايت شما از صفحه root به صفحات ديگر سايت با اطلاعات دقيق تري برود.
آيا در مورد يك عنوان خاص، سايت شما صفحات كافي دارد؟ آيا شما در سايت خود صدها محصول داريد كه نياز به دسته بندي داشته باشند؟ از ليستهاي دسته اي استفاده كنيد


ليست هاي دسته اي در واقع رديفي از لين كهاي داخلي در بالا يا پايينصفحه مي باشند كه به كاربر كمك م يكند سريع تر به بخش قبلي يا صفحه root برگردد. (به شكل توجه كنيد)


معمولا در بيشتر ليس تها صفحه root در بالا و سمت چپ قرار مي گيرد وبخش هاي ديگر در سمت راست قرار م يگيرند(زبان فارسي راست به چپ مي باشد).
بررسي كار كردن لينك در صورت حذف بخشي از آن به اين نكته توجه كنيد كه اگر كاربر بخشي از url را حذف كند آيا هنوز مي تواند به دسته ي قبلي دست پيدا كند يا خير؟ بعضي از كاربران را ههاي عجيبي را براي رسيدن به دسته يا قسمتي از سايت امتحان مي كنند. به عنوان مثال اگر كسي اين آدرس را ببيند:
…/news/2010/upcoming-baseball-shows.html
و سپس با تصور اينكه با وارد كردن لينك زير به تمامي خبرهاي سال 2010 دسترسي پيدا م يكند:
…/news/2010
سايت شما آمادگي نمايش صفحه مورد نظر كاربر را دارد؟ و يا كاربر با page not foundمواجه مي شود؟
دو نقشهي سايت آماده كنيد: يكي براي كاربر و ديگري براي موتورهاي جستجو نقشه ي سايت در اصل صفحه اي ساده از سايت مي باشد كه نشان دهنده ي ساختار سايت شماست و معمولا شامل ليستي پل هاي ازصفحات سايت شماست. زمانيكه كاربران در يافتن صفحه ي مورد نظرشان به سختي م يافتند، از نقش هي سايت استفاده مي كنند و هم چنين موتورهاي جستجو هم از اين صفحه بازديد مي كنند.
با ارائه يك فايل XML Sitemap در قسمت Google's WebmasterTools امكان يافتن سري عتر سايت خود در گوگل را ممكن سازيد. ،هم چنين گاهي استفاده از فايل نقش هي سايت به گوگل كمك مي كند تا نوع url ترجيحي شما را مشخص كند.
گوگل با ايجاد فايل open source نقشه ي سايت درقسمت Sitemap Generator Script به شما در ايجاد اين نقشه ها كمك خواهد كرد. در روبه رو مثالي از يك Sitemap مي بينيد. يك HTML Sitemap به كاربران كمك م يكند به راحتي محتواي مورد نظر خود را بيابند و يك XML Sitemap به موتور جستجو در يافتن صفحات سايت شما كمك مي كند.


لغت نامه:
erroe 404/page not found:
یک کد خطای html می باشد و به این معنی است که سرور قادر به پیدا کردن صحه مورد نظر نمی باشد.

بهترین راهکار
- يك جدول مرتبه اي مناسب بسازيد
كار را براي كاربراني كه مي خواهند از يك بخش كلي سايت به قسمت هاي معين و به خصوصي بروند، ساده تر كنيد. از navigation هاي مناسب براي راهنمايي كاربران استفاده كنيد.
بپرهيزيد از ...
1. ايجاد لينك هاي پيچيده مانند لينك بردن هر صفحه از سايت تان به صفحه اي ديگر در سايت
2. استفاده از لينك هاي بسيار در محتواي سايت(كه به اصطلاح كليك بيشتري بخورد)

- براي navigation يا هدايت سازي بيشتر از كلمات استفاده كنيد
استفاده از كلمات در لينك ها به موتورهاي جستجو در درك بهتر سايت شما كمك مي كند.
بپرهيزيد از ...
استفاده از navigatin هايي كه تنها بر پايه ي منوهاي كشويي، عكس و يا انيميشن هستند.

یادداشت: براي هدايت كاربران بر روي ساده بودن و سهولت در استفاده، تمركز كنيد.

- يك نقش هي سايت HTML در سايت خود قرار دهيد و از فايل نقش هي سايت XML استفاده كنيد
داشتن نقشه ي سايتي كه لينك به تمامي صفحات سايت و يا صفحات مهم سايت(در صورت داشتن بيش از صدها صفحه) دارد، بسيار مفيد مي باشد. هم چنين ايجاد يك فايل XML در سايت مي تواند شما را مطمئن كند كه موتورهاي جستجو صفحات سايت شما را پيدا خواهند كرد.
بپرهیزید از:
1. داشتن نقشه سايت HTML با لينك هاي شكسته
2. ايجاد نقشه ي سايت HTML بدون ساماندهي(مثلا نمايش نام صفحات به تنهايي)

- داشتن يك صفحه مفيد 404
گاهي اوقات كاربران به صفحه اي از سايت وارد مي شوند كه وجود ندارد يا لينك آن خراب شده است. داشتن يك صفحه custom 404 page كه معمولا كاربران را به صفحه اي از سايت كه كار مي كند ارجاع مي دهند، بسيار مفيد است. صفحه 404 بايد لينكي به صفحه اصلي يا ROOT سايت داشته باشد .
بپرهيزيد از ...
1. اجازه دادن به ايندكس شدن صفحه 404 در موتورهاي جستجو (مطمئن شويد سرور شما در صورت نبودن
صفحات مورد نياز در جستجوي كاربر، يك 404HTTP status code نمايش مي دهد.)
2. ايجاد تنها يك پيام مبهم در صورت وجود نداشتن صفحه مانند :404، Not found و يا عدم وجود صفحه ی 404
3. طراحي صفحه 404 شما به صورتي كه با ديگر صفحات سايت شما سازگاري ندارد.

سئو و بهينه سازی محتوا


سايتهاي جالب به خودي خود، باعث به رسميت شناختن خود مي شوند!


- داشتن محتواي مفيد و مناسب بيش از هر فاكتور ديگري براي سايت شما ارزش دارد.
كاربران مطالب خوب را مي شناسند ومسلما كاربران ديگري را براي مطالعه ي مطالب سايت، از طرقمختلف مثل پست هاي وبلاگ ها، سايت هاي اجتماعي، فرو مها، ايميل و ... به آن هدايت م يكنند. انتقال مطالب از شخص به شخص يكي از بهترين راه ها براي جذب گوگل و كاربران بيشتر م يباشد. به عنوان مثال در تصوير روب هرو يك وبلاگ نويس به مطلبي از سايت ما علاق همند شده است و لينك آن را در سايت خود قرار داده است.
بدانيد كاربران ، درك متفاوتي از عنوان يا تاپيك شما دارند.


پس از مطالب منحصر به فرد استفاده كنيد. تصور كنيد كاربري با جستجو در يك موتور جستجو به قسمتي از
مطلبي در سايت شما دست مي يابد. تفاوت در اينجاست كه كاربرانمتفاوت فكر مي كنند و از كلمات متفاوتي در جستجو ها استفاده مي كنند. به عنوان مثال، يك طرفدار قديمي بازي بيس بال ممكن است مخفف nics را جستجو كند كه بر گرفته از عبارت National LeagueChampionship Series مي باشد. در صورتيكه يك طرفدار جديد عبارت كلي تري مثل Baseball playoffs را جستجو مي كند. دانستن اين موضوع كه كاربران متفاوت فكر م يكنند، به شما كمك مي كند محتواي بهتري با تركيب لغاتي مناسب براي انواع كاربران بنويسيد و درنهايت، به نتيجه بهتري در جستجوها برسيد Google Adwords با فراهم كردن قسمتي به نام Keyword Tools تركيبات مختلفي از عبارات و لغات مناسب به شما در اين زمينه كمك مي كند. هم چنين قسمت Google Webmaster Tools با ايجاد بخش Top SearchQueries به شما كمك خواهد كرد. سعي كنيد از مطالبي استفاده ، كنيد كه در سايت ديگر نمي باشد. سعي كنيد در اين زمينه مجزا و منحصر به فرد عمل كنيد كه معمولا منجر به كپي برداري ديگر سايت ها از مطالب شما و يا روش شما مي شود!



Google adwords keyword tool به شما در يافتن كلمات مناسب در سايت تان كمك مي كند و هم چنين كمك م يكند تا اهميت آن كلمات هم دريابيد.

پایان قسمت دوم، ادامه مقاله سئو و بهینه سازی وب سایت درموتورهای جستجوگر-راهنمای مقدماتی گوگل را در قسمت بعدی در بخش مقالات بخوانید.




دانلود مقاله کامل سئو و بهینه سازی وب سایت درموتورهای جستجوگر-راهنمای مقدماتی گوگل – (Search Engine Optimization - Starter Guide)