بسمه تعالی

این مقاله در حال بروز رسانی می باشد.
در این مقاله سعی شده است که مفاهیم تخصصی و اصطلاحات مورد استفاده در دنیای وب سایت و دهکده جهانی وب به همراه توضیح آنها برای شما عزیزان لیست کنیم.
در ابتدا عرض می کنیم که به دلیل پیشرفت روز افزون تکنولوژی و به روز شدن تکنولوژی، اطلاعات این مقاله همواره در حال آپدیت و به روز شدن می باشد و اصطلاحات جدید به مقاله اضافه خواهد شد،
بسیاری از وبمستران و کسانی که به طراحی ، راه اندازی ، برنامه نویسی ، سئو و بهینه سازی وب سایت علاقه مند هستند و میخواهند در این عرصه پا گذاشته و به دنیای حرفه ای طراحی و برنامه نویسی و سئو وب سایت وارد شوند برای شروع باید با اصطلاحات تخصصی در این زمینه آشنا باشند، گروه وب سایت وان در این مقاله سعی کرده است کاربران عزیز را با اصطلاحات تخصصی در زمینه طراحی ، راه اندازی ، برنامه نویسی ، سئو و بهینه سازی وب سایت آشنا کند، از آنجا که تکنولوژی و فناوری روز به روز در حال پیشرفت و بروز رسانی است و همچنین شاهد تغییرات زیادی در این زمینه هستیم این مقاله هم آپدیت می شود و در صورت تغییرات در متون و تعاریف اصلاحات لازم انجام خواهد گرفت.

***اصطلاحات ومفاهیم تخصصی در طراحی،راه اندازی،برنامه نویسی،سئو و بهینه سازی وب سایت-در حال بروز رسانی-قسمت دوم***

وبلاگ:


مقدمه ای بر وبلاگ نویسی

وبلاگ یک یا چندین صفحه اینترنتی شخصی یا گروهی است که در آن شخص یا گروه به نوشتن مطالب متوالی (روزانه یا چند روز در میان) در موضوعات متنوع و دلخواه می پردازند.و افکار،عقاید اشعار و یا خاطرات خود را برای مطالعه عموم در آن قرار می دهند.از آنجاییکه وبلاگ در اینترنت نشر می یابد می توان آنرا یک نشریه اینترنتی شخصی هم اطلاق کرد.و حتی گاهی بعضی ها پا را از این هم فراتر می گذارند و وبلاگ را یک رسانه اینترنتی می نامند.

وبلاگ و وبلاگ نویسی از پدیده های نوین در دنیای پر راز و رمز اینترنت است.هم اکنون صدها میلیون نفر از مردم سراسر دنیا از تمام سطوح اجتماعی و از تمامی قشرها به وبلاگ نویسی روی آورده اند و از طریق وبلاگ نویسی نوشته های خود را در معرض دید عموم مراجعان از اقصی نفاط جهان در دهکده جهانی گذاشته اند.

اینترنت امکانات و ابزارهای متعددی را به منظور ارائه خدمات وسرویس ها در اختیار علاقه مندان قرار می دهد . یکی از ویژگی های بسیار جذاب اینترنت ارائه سرویس ها و خدماتی است که شما را قادر می سازد با مخاطبان خود ارتباطی پویا و متقابل برقرار نموده و از نقطه نظرات آنان در رابطه با یک مطلب ، آگاه شوید .
در این راستا هر یک از کاربران می توانند دانش و تجارب خود را در اختیار دیگران قرار داده و خود نیز به عنوان عضوی از یک جامعه شبکه ای مطرح گردند ( اشتراک دانش ) . فرض کنید ابزاری ارزان قیمت برای انتشار مطلب در اختیار هر نویسنده و یا صاحب قلمی باشد که بتواند با استفاده از آن عقاید، اخبار ، دیدگاهها و نقطه نظرات خود را در رابطه با موضوعات مورد علاقه ، بدون محدودیت های مرسوم بیان نماید.آیا شما علاقه مند به استفاده از چنین ابزاری می باشید ؟ آیا تمایل به داشتن یک روزنامه شخصی دارید که در آن بتوانید مطالب خود را در ارتباط با موضوعات مورد علاقه ، بیان نمائید؟ بشریت درطی چند سال گذشته قدم در دنیای جدیدی گذاشته است که بدون شک یکی از مهمترین دستاوردهای آن تحول و دگرگونی اساسی در ارتباط با نحوه نشر اطلاعات است. وبلاگ ( Weblog ) و یا بلاگ ( Blog ) نمونه ای در این زمنیه بوده که با توجه به ماهیت اینترنت ، ویژگی دو طرفه بودن وب و تنوع خواسته استفاده کنندگان، در کانون توجه علاقه مندان قرار گرفته و ما امروزه شاهد رشد و گسترش چشمگیر آن می باشیم . واژه " بلاگ " ، از جمله واژه های جدیدی است که قدم در عرصه ادبیات جهانی اینترنت گذاشته است .

وبلاگ یا وب‌نوشت که به آن تارنوشت، تارنگار یا بلاگ (به انگلیسی: Blog) هم می‌گویند، نوعی وب‌سایت است که حاوی اطلاعاتی مانند: گزارش روزانه، اخبار، یادداشت‌های شخصی و یا مقالات علمی مورد نظر طراح آن است. وبلاگ ترکیبی از دو کلمۀ «web» و «log» به معنای ثبت وقایع روزانه است. مطالب وبلاگ بر مبنای زمانی که ثبت شده گروهبندی و به ترتیب از تازه‌ترین رخداد به قدیم ارائه می‌گردد. نویسنده وب‌نوشت، وب‌نویس یا تارنویس نامیده می‌شود و ممکن است ...

صفحه جشنواره های وب سایت:


در یک بیزینس یا تجارت یا فروشگاه یا هر شغلی که در زمینه فروش محصولات یا خدمات خود فعالیت دارند، به تازگی یک نوع فروش به روش مدرن اضافه شده است،شما تا حالا چشمتان به جشنواره های فروش محصولات یا خدمات آشنا شده است، در جشنواره های فروش معمولا محصولات یا خدمات به صورت قابل ملاحظه ای تخفیف قیمتی دارند به طوریکه مشتریان حتی اگر نیازی هم به محصولات یا خدمات نداشته باشند باز هم آن جشنواره را بررسی می کنند و چه بسا که خرید های جشنواره ای انجام می دهند. فروش های جشنواره ای توسط مالکین شان طی بسیاری الگوریتم های مالی و حسابداری به گونه ای تدارک دیده می شوند که باز هم برای شرکتشان در بلند مدت سود آوری داشته باشد، وحالا این جشنواره های فروش در وب سایت ها صفحه ای مخصوص به خود میگیرند و یک نوع فروش و تبلیغ اینترنتی خوب به حساب می آیند.

صفحه تعرفه های وب سایت:


در صفحه ی تعرفه های وب سایت معمولا قیمت ها و تعرفه های محصولات و خدمات را قرار می دهند.
در فروش محصولات و خدمات، وجود قسمت تعرفه ی محصولات و یا خدمات جزئی از تبلیغات موثر در جذب مشتری برای خرید محصول یا خدمات می باشد به این صورت که برای مشتری همه چیز نمایان است و با دیدن تعرفه و قیمت ها و بررسی محصول یا خدمات میتواند خرید راحتتری داشته باشد.

صفحه فرصت های شغلی وب سایت:


صفحه فرصت های شغلی در وب سایت برای استخدام نیروهای مورد نیاز در سازمان طراحی می شود.
در وب سایت قرار دادن صفحه فرصت های شغلی و استخدام هم جزو فعالیت های حرفه ای در موضوع تبلیغات و بازاریابی اینترنتی می باشد.

صفحه باشگاه مشتریان وب سایت:


صفحه باشگاه مشتریان یک محیط برای ارتباط مستمر بین سازمان و مشتریان می باشد.
وجود صفحه باشگاه مشتریان در وب سایت شما نشان از قدرت وب سایت و فعالیت و شغل و تجارت شما خواهد داشت، شما در باشگاه مشتریان تعامل راحت تری با مشتریان خود برقرار میکنید و مشتریان به صورت خودمانی تر حرفهایشان را می زنند.

صفحه نقشه وب سایت:


نقشه وب سایت یک صفحه است که شامل لینک و آدرس تمامی صفحات موجود در وب سایت را در خود قرار می دهد، این باعث می شود که کاربران و حتی ربات های موتورهای جستجوگر خیلی راحت تر به تمامی صفحات وب سایت دسترسی داشته باشند.

شبکه های اجتماعی وب سایت:


صفحه شبکه های اجتماعی در وب سایت برای معرفی آدرس های شبکه های اجتماعی سازمان و قرار دادن اطلاعات مورد نیاز آنها برای دسترسی به اکانت های شبکه اجتماعی می باشد.

حق کپی و رایت وب سایت:


در هر وب سایت سازنده و طراح و برنامه نویس وب سایت به دلیل صرف هزینه بالا وزمان زیاد در انجام پروژه طراحی وب برنامه نویسی وب سایت حق کپی و رایت غیر قانونی را از سوء استفاده کنندگان سلب می کند.

منوی اصلی وب سایت:


وجود منوی اصلی در وب سایت یک لازمه خیلی خیلی واجب در هر وب سایت می باشد، منوی اصلی وب سایت معمولا به صورت افقی در اولین سطر طراحی وب سایت قرار میگیرد یا به صورت افقی و سمت راست یا چپ وب سایت جای می گیرد.

منوی فوتر وب سایت:


در بعضی از وب سایت ها از یک منوی دیگر در فوتر وب سایت استفاده می کنند تا دسترسی به صفحات اصلی وب سایت را در درسترسی تر قرار دهند.

باکس جستجو در وب سایت:


در بسیاری از وب سایت ها باکس هایی برای جستجوی کلمات مورد نظرشان در محتوای وب سایت قرار می دهند تا کاربران وب سایت هر چه سریعتر به مطالب مورد نیازشان دسترسی پیدا کنند.

استفاده از آرم وب سایت:


وجود آرم سازمان در سردر وب سایت هم از لحاظ تبلیغات اینترنتی و هم از لحاظ شناخت آرم توسط کاربران خیلی حائز اهمیت است.

عنوان و تایتل وب سایت:


عدم وجود عنوان و تایتل در وب سایت برای کاربران بسیار گمراه کننده خواهد بود ، خود شما وقتی وارد وب سایتی می شوید که هیج عنوانی در آن وجود ندارد چه فکری می کنید.

سفارش آنلاین خدمات:


در بسیاری از وب سایت ها برای فروش محصولات و خدمات وب سایتشان نیاز به صفحه سفارش محصول و یا خدمات دارند.

صفحه اصلی وب سایت یا خانه:


صفحه اصلی یا خانه وب سایت ، صفحه اول وب سایت می باشد که کاربران بعد از وارد کردن آدرس وب سایت شما به آن صفحه منتقل می شوند.

صفحه درباره وب سایت:


معمولا یک صفحه در وب سایت قرار می دهند که درباره وب سایت یا سازمان متونی نوشته می شود و به صورت کلی وب سایت یا سازمان مورد نظر را تعریف میکند.

صفحه تماس با ما وب سایت:


صفجه تماس با ما در وب سایت جزو واجبات و ارکان اصلی در وب سایت می باشد، هر کاربری در وب سایت که نیاز داشت محصول یا خدماتی را خریداری کند و یا مشاوره بگیرد نیاز دارد تا از صفحه تماس با ما به کارشناسان وب سایت ارتباط برقرار کند.

صفحه مقالات وب سایت:


در بعضی وب سایت ها یک یا چند صفحه برای قرار دادن مقالات وب سایت در نظر می گیرند تا بتوانند مخاطبین خود را به سمت وب سایت بکشند.

صفحه اخبار وب سایت:


صفحه اخبار وب سایت می تواند برای بیان خبرهای درون سازمانی چه از واحد فروش و چه از واحد تبلیغات و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

صفحه آموزش های وب سایت:


در بعضی وب سایت ها صفحاتی برای قرار دادن آموزش های مربوط به وب سایت قرار می دهند.

صفحه خدمات وب سایت:


وجود صفحه خدمات وب سایت در وب سایت برای بیان لیست خدماتی که سازمان می تواند به کاربرانش ارائه دهد مورد استفاده قرار می گیرد.

صفحه سوالات متداول وب سایت:


وجود صفحه ی سوالات متداول در وب سایت از وقوع بسیاری از مشکلات احتمالی کاربران وب سایت جلوگیری می کند.

صفحه نمونه کارهای وب سایت:


صفحه نمونه کارهای وب سایت همانطور که از اسمش مشخص است برای نشان دادن نمونه کارهای سازمان یا وب سایت مورد استفاده قرار میگیرد.

صفحه گالری تصاویر وب سایت:


صفحه گالری تصاویر وب سایت هم برای نمایش تصاویر انتخاب شده توسط کارشناسان سازمان مورد استفاده قرار می گیزد.

صفحه دانلود های وب سایت:


یک صفحه هم برای دانلود های وب سایت قرار می دهند تا در صورت نیاز برای دانلود هر فایلی از آن استفاده کنند.

متاتگ ها:


متا تگ ها و یا به اصطلاح متا دیتا (Meta Data)، اطلاعاتی هستند که در توصیف اطلاعات دیگر مورد استفاده قرار می گیرند و در واقع اطلاعات تکمیلی صفحات وب شما می باشند و توسط بازدید کنندگان قابل رویت نیستند. این تگ ها می توانند در هر صفحه وب با هر فرمتی و در صورتی که صفحه شما دارای قاب (فریم) باشد، در بخش head صفحه مورد استفاده قرار گیرند.
امروزه اکثر موتور های جستجو از برچسب های متا استفاده می نمایند این برچسب ها برای بررسی و شاخص گذاری صفحات مورد استفاده قرار میگیرند به این معنا که شما می توانید توسط این تکنیک کنترل بیشتری بر روی نحوه نمایش صفحه در موتور جستجو و در نهایت افزایش ترافیک بیشتر در آن، داشته باشید.
متا تگ ها از دو قسمت کلی تشکیل شده اند:
Name: مشخص کننده نام متا تگی است که شما قصد استفاده از آن را دارید.
Description: تعیین کننده محتویات متاتگ برای موتورهای جستجو است.
ربات های موتورهای جستجوگر وقتی وب سایت شما را می یابند و می خواهند اطلاعات وب سایت شما را در بانک اطلاعاتی خودشان قرار دهند و به لیستشان اضافه کنند از اطلاعات موجود در متاتگ ها یا برچسبهای استفاده می كنند. متاتگ ها این امکان را به شما می دهند که كلمات كلیدی وب سایت و جملات توصیفی وب سایت خود را در آن تعریف کنید، متاتگ ها به شما اجازه می دهند که تعریف کنید یک موتور جستجوگر به چه نحوی اطلاعات وب سایت شما را در لیست نتایجش نشان دهد مثلا در متاتگ ها می توانید کلمات کلیدی وب سایت خودتان را تعریف کنید اینطور وقتی کاربران کلمات کلیدی وب سایت شما را جستجو کنند موتور جستجوگر متاتگ وب سایت شما را مشاهده می کند و در لیست نتایجش برای آن کاربر وب سایت شما را قرار می دهد.که این در سئو و بهینه سازی وب سایت شما کمک می کند.
متاتگ ها و یا بر چسبهای برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار میگیرند،محل قرار گیری متاتگ ها یا برچسبهای را در بخش هد وب سایت یا می باشد.
مهم ترین متاتگ های موجود برای بهینه سازی و سئو وب سایت مورد استفاده قرار می گیرند متاتک کلمات کلیدی و متاتگ توضیحات می باشند:



زمانیكه یك كاربرد در حال جستجو با موتور جستجویی كه از برچسبهای متا و كلمات كلیدی پشتیبانی می كند می باشد اگر از كلمات كلیدی یا برچسبهای متای موجود در سایت شما به عنوان عبارات مورد جستجو استفاده كند ممكن است سایت شما با آن تیتر در لیست ظاهر شود و در زیر این تیتر مقداری یا تمام كلماتی كه شما در توصیف صفحه خود در برچسبهای متا قرار داده اید قرار گیرد بهتر است كه توصیف صفحه دارای بیش از 200 كاراكتر (حروف و ..) نباشد. همچنین كلمات كلیدی در نتایج جستجو دیده نمی شوند و بهتر است آنها را زیر 1000 كاراكتر نگه دارید زیرا اگر بیش از این باشد موتور جستجو اضافه آن را نادیده می گیرد یا شما را از فهرست حذف می كند ( برای جدا كردن كلمات كلیدی احتیاجی به ویرگول نیست) مثالی از موقعیت یك برچسب متای واقعی:








تمپلیت:


به قالب های از پیش طراحی شده وب سایت ها تمپلیت گفته می شود، قالب های وب سایت ها معمولا به دو گونه اند قال